مهندس قاسمپور

مصاحبه با شهردار طالقان (قسمت اول)

شهرداری به عملکرد خودش در این دوره چه نمره ای می دهد؟

من تشکر می‌کنم از دوستانی که این گزارش را فراهم کردند در ابتدا به عنوان برادر کوچکتر همه مردم خوب طالقان در شرایط فعلی کشور استفاده از وسایل بهداشتی را توصیه می‌کنم که حتما رعایت بهداشت داشته باشند. شستن مکرر دست ها که ان‌شالله گرفتار این ویروس منحوس نشوند. عزیزان ما در بهداشت کشور خط مقدم این بیماری هستند که ان‌شالله کاهش پیدا کنه و طالقان رو به سمت رنگ بندی‌های بهتر پیش ببریم سوالی که مطرح فرمودید یک مدیر از عملکرد خودش چه نمره‌ای میتونه به خودش بده ضمن اینکه این کار، کار خود آدم نیست و دیگران این رو باید ارزیابی کنند ما فقط می‌تونیم شرایطی قرار گرفتیم و کارهایی که انجام دادیم رو خدمت مردم گزارش کنیم. قاضی اصلی مردم هستند. هر چی قضاوت کردند قطعا مطلوب نظر خداوند هم هست. خب شروع کار در شهر طالقان به واسطه انتخاب شورا در دوره پنجم شهردار طالقان بوده که جلسات متعددی که ما با شورای اسلامی شهر طالقان قبل از انتصاب شهرداری داشتیم شورا پنج محور اصلی رو برای شهرداری تعیین کرد، پذیرفتیم که در این ۵ محور اصلی فعالیت کنیم و تا امروز هم سعی کردیم از این ۵ محور اصلی خارج نشویم چقدر موفق بودیم رو خود اعضای شورا قضاوت کنند.

پنج محور اصلی فعالیت شهرداری

یک اون چیزی که از من خواسته بود حاکمیت قانون در شهرداری بود. موارد موظف شهرداری مبتنی بر قانون باشه. دوم اینکه شهرداری پاسخگو باشه یعنی نهاد پاسخگو باشه و خودش رو از مردم جدا نکنه با مردم مشارکت کنه مردم را در تصمیم گیری‌ها شریک کنه و عدالت رو عدالت محله رو در دستور کار محل اش بزاره و با مردم شفاف باشه.

شهرداری مجری قانون

ضمن تقدیر و تشکر از زحمات همه کسانی که قبل از ما چه در شورای اسلامی ادوار گذشته چه شهرداران محترم قبل از بنده که تلاش کردند، زحماتی رو کشیدن که قابل تقدیر هستند. روزی که ما شهرداری را تحویل گرفتیم شرایط این طوری بوده که عرض می کنم حقوق چند ماه شهرداری عقب افتاده بوده، حساب شهرداری حساب خالی بوده و بدهی هایی که به تامین اجتماعی، به پیمانکاران، به کارپرداز و غیره وجود داشت. سال ۹۴ هم که شهر طالقان به واسطه مصوبه محترم شورای عالی امنیت ملی محدودیت‌های بسیار زیادی رو برای حفاظت از آب شرب در نظر گرفت. ما تنها نهادی هستیم که بهمون میگن نهاد عمومی غیر دولتی یعنی نهادی هستیم که به طور غیر مستقیم وصل به خزانه دولت نیستیم، شهرداری وصل به خزانه نیست که بگیم یک بودجه رسمی داره و این بودجه انقدر براش می‌نویسند. شما یک اداره غیر از شهرداری مثال بزنید که باید هم خودش پول در بیاره، کار عمرانی کنه، هم حقوق پرسنل‌اش رو بده هم هزینه‌های جاریش رو انجام بده و خب این محدودیت‌ها هم هست. خب برای اینکه محدودیت‎ها را کنترل کنیم بایستی میومدیم این حاکمیت قانون را هم درنظر می‌گرفتیم. ما از محورهای فعالیت‌مون حاکمیت قانون بوده خب قانون ممکنه همیشه مطلوب نظر مدیر یا من شهروند نباشه، یک محدوده را در قانون تعریف کردند که شما بایستی در اون چارچوب فعالیت کنید. حالا قانونی که در مثلاً بحث ساخت و ساز تعریف شده قانونی به نام طرح جامع شهر طالقان میگن آقا این طرح جامع درون این محدوده شما مجاز به فعالیتی. چه فعالیتی؟ بر اساس این کاربری که من تعریف کردم. یعنی کی تعریف کرده؟ وزارت راه و شهرسازی. کی مجریه؟ شهرداری. مردم کی رو میشناسن؟ شهرداری. مردم آیا وزارت راه و شهرسازی را می‌شناسند؟ خیر مردم میگن من شهرداری رفتم به من پروانه نداد. من شهرداری رفتم گفت: خارج بافتی. در صورتی که اینو کی برای من تعیین کرده؟ اون قانون تعیین کرده، اونی که هیچکس نمی‌بیندش. من معلول این علتم. من علت این علت نیستم. من بارها به مردم گفتم که اگر من به شما نمی‌توانم پروانه بدهم سه تا ضرر می‌کنم، شما یک ضرر می کنید. یک به شما پروانه ندادم رضایت شخص شما را ندارم دو پول نتونستم از شما بگیرم پس قدرت ندارم برای اعمال حاکمیت و کار پس رضایت عمومی را هم نمی‌تونم به دست بیارم چون رضایت مردمی یا با کار عمرانی یا کار خدماتی حاصل میشه دیگه، مردم عاشق چشم و ابروی من که نیستن دنبال این اند کسی بیاد براشون خدمات ارائه کنه خدماتی ازجنس عمرانی، از جنس عمومی مثل خطوط تاکسیرانی مثل خطوط اتوبوسرانی، مثل جمع آوری زباله، مثل رفت‌وروب شهری، مثل افزایش ایستگاه‌های آتش نشانی و غیره. پس ما خیلی جاها معلول علتیم. منکر ضعف‌های خودمون هم نیستیم. هیچ انسانی کامل نیست این را هم قبول میکنیم درصدی از عدم اعمال کامل این موضوع مال اشکالات شخصی بنده بوده. من بارها عرض کردم اگر در شهر موفقیتی بوده متعلق به اعضای خوب شورا و پرسنل شهرداری بوده اگر ضعفی بوده، قطعاً به عنوان مدیر می‌پذیرم مسئولیتش رو قبول خواهم کرد اجازه بدید این پنج بند رو مفصلاً برای مردم توضیح بدیم. همین بحث حاکمیت قانون خیلی از وقت ها قانونی یا شبه قانونی دستورالعملی یا شبه دستورالعملی من مجبورم از سایر ادارات استعلام بگیرم.

فنس‌کشی در حریم شهر

مثلاً ما یک موضوعی داریم که باعث نارضایتی ویژه شهروندان خود بنده است و اینهم فنس کشی در حریم شهر اعتقاد من میگه که هر کسی که مالک هست باید ملکش رو محصور کنه ولی قانون حفظ کاربری باغات و اراضی زراعی و قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی. این دوتا قانون مجلس‌اند و اذعان دارند که متولی صدور پروانه حریم شهر شهرداری است ولی موافقت‌کننده کیه؟ جهاد کشاورزی من مجبورم مردم رو بفرستم به جهاد بگم اجازه میدی این دوستان فنس بکشن؟ حالا یا اجازه می دهد یا نمی دهد اگر اجازه ندهد من نمی‌توانم پروانه صادر کنم بعد برای مردم سوال میشه میگه آقا من اگر خارج از حریمم اصلا برای چی باید به تو پاسخ بدم؟ میگم قانون منو متولی صدور پروانه کرده ولی موافقت‌کننده رو به صراحت عنوان کرده که کمیسیون تبصره یک ماده قانون حفظ کاربری باغات و اراضی. این دوگانگی برای مردم ایجاد کنه. همین انسان شریفی که مالک یک قطعه زمین از پدرش بهش ارث رسیده مالکه و تو مالکیتش من شک ندارم ولی مالکیتش قولنامه‌ایه از اونور باز قانون، دیوان عدالت اداری گفته: «هرکی ملک قولنامه ای داره ما مالک نمیدونیم» پس اینم باز من شدم معلول علت. علت علت نیستم. در زمینه ساخت و ساز ما واقعاً ایراد داریم به طرح جامع که سال ۹۴ در شهر طالقان تنظیم شده، از نظر ما کارشناسی مبناش دارای ایراده، نیاز های مردم طالقان در طرح جامعه به طور کامل دیده نشده، این دلیلش از درون طالقان نبوده‌ها، این اشتباه به وجود نیاد که من دارم نفرات قبل از خودم رو زیر سوال می‌برم عرض کردم مصوبه این طرح‌ها در وزارتخانه است. اون کسی که در تهران نشسته برای شهر من تصمیم گرفته باید بیاد امروز پاسخ مردم رو بده که نمیده من رو گذاشته جلو مردم دسترسی هم که بهش نیست. شما طرح جامع را نگاه کنید طرح جامع خطوط مضرس غیرکارشناسی! دو تا پلاک کنار هم میشه یکیش بافت باشه یکیش خارج بافت ده تا بهتون نشون بدم. برای مردم این جا نمیفته میاد میگه آقای شهردار میشه دیوار به دیوارم داخل بافت باشه و خارج بافت شده؟ میگم آقا فعلاً که شده. پروانه به من بده میگم خب اختیارش رو از من گرفتن بله یه زمانی هم مردم رو اجازه دادند گفتن آقا برید بسازید نتیجه‌ش چی شده امروز تخریب هایی که امروز شما میرید با آقای حسینی جلسه میذارید اگر اونا مثل من اجازه نمی‌دادن نتیجه‌ش این تخریب‌ها نبود.

طرح تفضیلی طالقان (ساخت‌وساز داخل و خارج بافت)

الان سه ساله که در طالقان درگیر طرح تفصیلی هستیم طرح تفصیلی طالقان باید سال گذشته این موقع تمام شد یه موضوعی در طرح تفصیلی پیش اومد تمام تقصیرها رو من گردن میگیرم خدا عالمه که من مقصر بودم یا نه، من نمیخوام اسم ببرم و نخواهم برد ولی یک سال عقب افتادیم حالا هر دلیلی که داشت. من امروز از مسئولین تشکر می‌کنم مسئولین عالی رتبه این شهرستان اومدن با شورا و شهرداری همکاری کردن و گره طرح تفصیلی را باز کردن. طرح تصویب از مرحله تهیه و تصویب در گروه کاری گذشت الان باید بره به کارگروه با حضور شخص آقای استاندار ان‌شاالله اونجا تصویب بشه و مراحل کشور رو بگذرونه و برگرده. ما در طرح تفصیلی تمام مناطق شهر خط مضرس را صاف کردیم. افزایش محدوده در تمام محلات شهرداریم. قسمت‌هایی که از آنجا به بعد قابل ساخت و ساز نیست محصور کردیم بین کوه، دره، رودخانه و راه که اگر یک آدمی مثل من GPS دستش نباشه وقتی اومد در یک محله بدونه ملکش داخل یا خارجه زیاد لازم نباشه بره نقشه‌بردار هزینه کنه. سعی کردیم این اتفاق بیوفته در ۹۰درصد هم این اتفاق افتاده. یک جلسه من نماز جمعه رفتم از مردم خواهش کردم تا طرح تفضیلی ابلاغ میشه خواهشاً حواستون باشه گفتیم چون الان ما افزایش داریم نمی‌تونیم بگیم کجا؟ چقدر؟ چون به هر حال تو مراحل تصویب دیگه امکان تغییر درش وجود داره مردم یکم تحمل کنند به خصوص من میدونم از این دوستان طالقانی ما من افتخار خادمی شون رو دارم خرده مالک اند دارای زمین‌های درشت دانه نیستند یک زمین دارن برای پسرشون یا دخترشون گذاشتند. یه وقت خدایی نکرده از دست دوستان در نیارند، تحمل کنند زمینشون داخل بافت میاد بهشون پروانه میدیم ان‌شاء‌الله بتونند برای بچه هاشون بسازند.

پاسخ به نارضایتی مردم: صدور پروانه ساخت ؛ تفکیک اعمال ماده ۱۰۰

عمده رضایت نارضایتی مردم در بحث ساخت‌وساز به عدم صدور پروانه برمیگرده و یک نارضایتی دیگه مردم از من دارند. در قسمت تفکیک اعمال ماده ۱۰۱ میدونم که مردم از چی ناراضی‌اند اما ماده ۱۰۱ شهرداری‌ها در سال ۹۰ یا۹۱ حالا من دقیقش رو باید نگاه کنم اصلاح شده. تا قبل از سال ۹۰ اختیار با این بود که من تصمیم بگیرم و جرم انگاری هم نشده بوده ولی بعد از اصلاح قانون ماده ۱۰۱ شهرداری‌ها از لفظ شهردار به شهرداری تغییر پیدا کرد. گفته شهرداری هر زمینی که میخواد تفکیک بشه و یک سند شش دانگ به دو سند شش دانگ تبدیل بشود باید ۲۵ درصد عرصه رو بعنوان خدمات عمومی به شهرداری واگذار کنه تو همون قانون هم اشاره کرده اگر کسی زمینش را خواست می‌تونه بره کارشناسی کنه با تصمیم شورا و با موافقت شورای اسلامی شهر پولش رو به شهرداری پرداخت کنه. خب بعضاً برای مردم جا نمیفته من ارباب رجوع داشتم گفته من بابام زمین رو برای من گذاشته بدم به شما؟ میگم والا به من نمیدید ولی خوب قانون دیگه تو همون راستای بحث‌های قانونی. من وظیفه دارم اجراش بکنم یک نفر در طول خدمت من در طالقان بیاد بگه آقای شهردار شما از آقای ایکس ۲۴ و ۹ دهم درصد گرفتی از من ۲۵ درصد گرفتی. امکان نداره. من به سویه از همه ۲۵ درصد گرفتم بعضیا می‌اومدن میگفتن آقا اینجا گفته تا ۲۵ درصد ببینید این تا ۲۵ درصد زمانیکه بگه شهردار نه شهرداری. شهرداری که استراکچره از وزیر کشور سوال کردن از حقوقی وزیر کشور گفتن وقتی میگه شهرداری یعنی من، اعلام می کنم حالا اگه شهرداری دیگه نمی کنه اون داره تخلف میکنه به من ارتباطی نداره ضمن اینکه ما سویه از همه ۲۵درصد گرفتیم. اگر از یکی ۱۸ درصد بگیریم از یکی ۱۷ درصد بعد شائبه رانت به وجود بیاد کدوم درست تره؟ کار درست اینکه ما به سویه البته ما یک مصوبه ای رو برای اینکه رضایت مردمی هم بگیریم یه مصوبه را بردیم شورا گفتیم اونایی که زمین‌شون تا اینقدر ۲۰ درصد بدن (آقای صادقیان در جمع به عنوان عضو شورا شاهدن) تنظیم کردیم که این ۲۵ درصد یه مقدار کاهش بدیم اجازه بگیریم که باز هم یک عدالتی توش باشه. اومدیم به متراژ زمین نگاه کردیم، به خرده مالکی نگاه کردیم خب اینو بردیم در شورا مصوب شد رفت به کمیته‌ی انطباق به همین علتی که در قانون مغایرت بود کمیته انطباق فرمانداری این را رد کرد. پس به حرف من صحه گذاشت که من اختیاری کمتر انجام دادن رو ندارم. علارغم اینکه شورا آن را مصوب کرد اما با قانون مغایرت داشت یه مطلب دیگه‌ای وجود داره که دوستان میگن که بایستی تسهیل بشه در شرایط صدور پروانه میگیم خب منطورتون چیه؟ دوستانی که از ما جدا میشن باید به بیمه و نظام مهندسی بروند. با بیمه خیلی مشکلی ندارن اما در نظام مهندسی اذیت میشوند. من به شما میگم حتما این موضوع رو از نظام مهندسی برید و پیگیری کنید بعضاً عوارض شهرداری شده ۵ میلیون باید به نظام مهندسی ۲۵ میلیون بدن ۵ برابر بدن نظام مهندسی. بعضاً مردم از چشم ما می بینند فکر می‌کنند همه اینها زیر نظر شهرداریه درصورتیکه اینها کاملا یک نهاد جدایی از ماست و ما اصلا حاکمیتی روی دستگاه های دیگه نداریم و ما می‌بینیم که معلول تصميمات یه جاهایی هستیم که اسم شهردار خراب میشه این وسط من هرکاری بخوام توی این شهر می کنم باید برم ۴ تا استعلام بگیرم. جهاد استعلام بگیرم، محیط زیست استعلام بگیرم، منابع طبیعی استعلام بگیرم و خب تو تصور مردم اینکه شهردار همه کاره است نه آقا نیست. اینجا نیست اینجا مصوبات بالادستی دست من رو بسته و این بسته بودن دست ما تاثیرش میشه این مسائلی که عرض کردم

تاثیر نوسانات قیمت در سال‌های اخیر بر کار شهرداری

حالا درکنار این مسئله مهمی که می خوام بگم اینه سال ۹۶ من اومدم کارمو شروع کردم عرض کردم بدهکاری بوده. من‌ نمیخوام واردش بشم سال ۹۶ ۳۰۰۰ تومان من کار را شروع کردم سال ۹۹ شده ۳۰ هزار تومن در سال ۹۶ سیمان خریدم ۶۵۰۰ تومن در سال ۹۹ خریدم ۵۰هزارتومن، در سال ۹۶ آسفالت خریدم تنی ۱۸۰ هزار تومان الان خریدم تنی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومن آهن همینجور. ابزار کار شهرداری برای ارائه خدمات چیست؟ لاستیک لودر در سال ۹۷ خریدم یک جفت ۱۲میلیون تومن در سال ۹۹ خریدم ۸۷میلیون تومن. بعضاً به مردم میگم همین که زباله‌ها را جمع می‌کنیم خیلی کار می‌کنیما میگن اینکه وظیفه تونه. بله وظیفه ماست ولی شما میدونید که ما هر روز زباله ۱۵۰ کیلومتر می‌بریم کرج دوباره برمی‌گردیم در تابستان گاهی باید دوبار کامیون ما بره و برای هر تنی زباله که من تحویل میدم در کرج ۵۰ هزار تومان میدم. مردم خبر دارند جمع کردن زباله یک هزینه داره. باید ۵۰ هزار تومان بدم هر تنی که کرج از من تحویل بگیره الان امسال هنوز عدد اعلام نکردن ممکن افزایش هم پیدا کرده باشه اونم به درستی میگه: شما آقا زباله شهرتون رو داری میاری و هیچ جای استان من اجازه ندارم ببرم من یک گرم زباله حق ندارم در طالقان دفع کنم بخاطر همین بالا دست خب این مصوبات بیست بند داشت نوزده ونیم بندش به نفع مردم بوده اجرا نشده نیم بندش که میگن نساز، نریز این رو دارن اجرا می‌کنند چرا طالقان فاضلاب شهری انجام نشده؟ مطالبه دارید اینو پیدا کنید ساماندهی رودخانه وظیفه ی کیه؟ و اون مصوبه شورای عالی امنیت ملی رو ببینید بله شورای عالی امنیت ملی جامع دیده اتفاقا گفته: اگر گفتم نساز ظرف 6 ماه باید طرح می‌دادی حالا که ندادی بعد ۵ سال طرح حوضه آبریز رو می‌ذارم می‌بینم بیچاره کردی مردم طالقان رو. خب من صدام در میاد تمام شوراها را جمع کردیم. با نماینده با فرماندار انصافاً تا امروز جلوی ابلاغش رو بگیریم. آقای حدادی من ازش تشکر میکنم نماینده محترم مردم اعضای محترم شورا، فرماندار محترم، کمترین نقش بنده داشتم. میخوام بگم کمترین نقشم بنده و خود مردم دغدغه‌مند طالقانی که حضور دارند. طالقان ویژه‌ترین جای کشور هست. از چه لحاظ؟ از لحاظ نیروی انسانی کارآمد و دانا هیچ جای کشور شما سراغ ندارید که این همه آدم تحصیل‌کرده و دانا داشته باشه بتونی جمعش کنی و از توانش استفاده کنی. همه پای کار آمدند و امیدواریم اون اتفاقی که می‌افتد به نفع مردم باشه صحبت زیاد من اگر بخواهم صحبت کنم باید ساعتها برای شما وقت بزارم بذارید کنار این که ما سال ۹۶ کار و شروع کردیم یعنی96/9/1 سال ۹۷ رو مردم میتونن خاطرشون بیاد که ما گازکوب کار را شروع کردیم و بردیم جلو مردم خیلی رضایتمندی داشتند در سال ۹۷. سال ۹۸ سال استاپ کار ما بود سال ۹۸ سال بحران های شدید اقتصادی ما شد در کنار اون سیل و رانش زمین در شهر طالقان داشتیم الحمدالله جمع گل و بلبل باهم دیگه میزان شد از آخر سال تا الان هم من و شما گرفتار ویروس منحوس کروناایم.

تاثیر کرونا در فعالیت‌های شهرداری

به نظر شما کرونا در فعالیت های ما تاثیر نداشته؟ در فعالیت کی تاثیر نداشته یک نفر بیاد بگه آقا کرونا هیچ کاری با من نداشت! در کاهش درآمدهای ما تاثیر داشت چون مراجعه‌ی مردم کمتر شد در کاهش ما از درآمدهای دولت تاثیر داشته چون کارخانه ها تعطیل شدند. ببینید ما یک چیزی داریم به اسم ارزش افزوده درسته عدد بزرگی نیست ولی خب هی کارخونه‌ها تعطیل کردن اینم اثر داشته و غیره همه اینا رو بزارید کنار اینکه دفترچه عوارض شهرداری طالقان که مبنای پول گرفتن از مردمه، عرض کردم ما چون تنها نهادی هستیم که ضمن اینکه شرمنده ی مردیمم به ما گفتن باید از مردم پول در بیاری برای مردم خرج کنی ما دفترچه‌هامون در عرض این سه سال سرجمع ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده ولی هزینه هامون بالای ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرده. همینقدری که ما امروز تونستیم این رو سرپا نگهداریم هم حتماً عنایت خدا بعداً اهل بیت بوده و دل پاک مردم طالقان وگرنه من کار خاصی نکردم شما وقتی شرایط رو میذاری و در این شرایط قرار میدید میفهمید چه اتفاقی افتاده بله از بیرون قضاوت کردن شاید خیلی راحت تر باشه تا بخوای اینجا بشینی و این کار رو بخوای هدایت کنیم به نظرم برای جلسه امروز درددل‌های ما پاسخ به مردم تا اینجا کفایت کنه.

آمادگی شهردار برای شنیدن صدای مردم

مردم هم حوصله کنند این ها رو بشنوند شاید از دل همین صحبت ها نقد و انتقادی بوجود بیاد و سوالی براشون بشه من آمادگی این رو دارم. خیلی ناراحتم ما قبل از اینکه اسفند ۹۸ کرونا بیاد در سال های قبلش برنامه‌ی دیدارهای مردمی با مردم در مساجد یا از قبل تعیین شده یا تعیین نشده برای نماز میرفتیم می‌نشستیم با مردم صحبت می‌کردیم این موهبت از ما گرفته شده ناراحتیم حالا ازین فرصت‌های فضای مجازی بتونیم استفاده کنیم قطعا این صحبت‌هایی که من کردم ممکنه نقدی رو صحبت های من داشته باشند صحبت داشته باشند اینا رو اگر سوالی مطرح کرد حتما بیاید دوباره سوال بشه آماده‌ی پاسخگویی هستیم و بقيه سوالاتی که شما دارید رو در جلسات متعدد من آماده‌ام که به سمع و نظر مردم برسونم بهترین قاضی مردم اند و مطمئنم مردم خوب طالقان ضمن اینکه خوب اند منصف‌ترین قاضی این کشور هم هستند و با آگاهی ما رو قضاوت خواهند کرد یکبار دیگه برای همه‌ی مردم خوب طالقان برای همه‌ی کشورم همه‌ی دنیا آرزوی سلامتی می‌کنم و دست تک‌تک مردم رو میبوسم به هرحال از مردم خواهش می‌کنم کم ما رو ببخشند ممنون.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا